Algemene voorwaarden beschermingsbewind Stichting Budgetbeheer en Beschermingsbewind
Artikel 1 Begripsbepaling
1.1 Onder Stichting BBB wordt verstaan: Stichting Budgetbeheer en Beschermingsbewind gevestigd te Arnhem, Wassenaarweg 40, 6843 NW Arnhem, Kamer van Koophandel onder nummer 76778398.
1.2 Onder cliënt wordt verstaan: een natuurlijk persoon die door de rechtbank onder beschermingsbewind is gesteld waarbij Stichting Budgetbeheer en Beschermingsbewind is benoemd tot bewindvoerder.
Artikel 2 Algemeen
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen cliënt en Stichting BBB .
2.2 De Stichting BBB houdt zich aan de regels van de aanbevelingen meerderjarigenbewind.
2.3 Met betrekking tot alle geschillen die ontstaan ter zake van overeenkomsten waarop de onderhavige voorwaarden van toepassing zijn is er een klachtenreglement ter beschikking. Het Klachtenreglement wordt bij de cliënt achtergelaten tijdens het intakegesprek en is ook terug te vinden op de website.
Artikel 3 Geheimhoudingsverplichting en gegevensverstrekking
3.1 Cliënt machtigt Stichting BBB , middels een ondertekende volmacht, alle relevante werkzaamheden voorvloeiend uit de overeenkomst uit te voeren.
3.2 Gegevens van cliënt worden opgenomen in het geautomatiseerd systeem en de administratie van Stichting BBB .
3.3 Op deze persoonsregistratie is de Wet Bescherming persoonsgegevens van toepassing.
3.4 Stichting BBB respecteert privacy en draagt er zorg voor dat persoonlijke- of bedrijfsinformatie vertrouwelijk wordt behandeld.
Artikel 4 Werkzaamheden die door Stichting BBB voor cliënt worden gedaan
4.1 Deze werkzaamheden bestaan onder andere uit:
– Inventariseren van inkomsten, uitgaven, vermogen en eventuele schulden;
– Opstellen van een overzicht inkomsten en uitgaven (budgetplan);
– Informatie inwinnen bij diverse relevante instanties/instellingen;
– Met volmacht wijzigen van relevante gegevens bij dezelfde instanties/instellingen;
– Openen van een beheer- en leefgeldrekening op naam van cliënt;
– Aanvragen relevante toeslagen om het inkomen van cliënt te optimaliseren;
– Aanvragen kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapheffing;
– Verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte ( box 1 )
– Aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten van bewindsvoering (indien van toepassing);
– Doorbetalen van de vaste lasten zoals opgesteld in het budgetplan;
– Als doorbetaling van de vaste lasten niet lukt hierover contact opnemen met cliënt;
– Het uitvoeren van administratieve taken die voortvloeien uit de bewindsvoering;
– Postverwerking van de financiële administratie van cliënt;
– Het maandelijks versturen van een overzicht van inkomsten en uitgaven aan cliënt;
– Afleggen jaarlijkse rekening en verantwoording aan de rechtbank.
4.2 Er wordt door Stichting BBB geen schuldregeling gedaan indien nodig. Wel zal Stichting BBB cliënt doorgeleiden naar de betreffende instantie en cliënt blijven begeleiden in het vervolgtraject.
4.3 Als er werkzaamheden zijn die niet onder de standaardwerkzaamheden behoren en/of waar gespecialiseerde kennis voor nodig is, dan kan Stichting BBB een derde inschakelen.
4.4 De werkzaamheden voor bewindsvoering worden gedaan volgens de richtlijnen van de aanbevelingen meerderjarigenbewind.
Artikel 5 Verplichtingen cliënt
5.1 Cliënt geeft volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, uitgaven, schulden en alle lopende betalingsverplichtingen evenals van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op naam zijn gesteld.
5.2 Cliënt is verplicht wijzigingen in zijn persoonlijke en/of financiële sfeer per direct aan Stichting BBB mede te delen.
5.3 Cliënt blijft zelf verantwoordelijk voor zijn financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven. Een beschermingsbewind maakt cliënt niet handelingsonbekwaam.
5.4 Cliënt verplicht zich tegenover Stichting BBB om GEEN (nieuwe) schulden en/of andere verplichtingen aan te gaan dan nadat Stichting BBB hierover vooraf schriftelijke toestemming heeft verleend. Hieronder valt ook het laten ontstaan en/of in stand houden van een roodstand op een bankrekening en/of girorekening.
5.5 De Stichting BBB stelt in samenspraak met cliënt dan wel de hulpverlener een budgetoverzicht (budgetplan) op. De inkomsten en uitgaven vormen hiervoor de basis.
5.6 Bij het opstellen van dit overzicht dienen inkomsten en uitgaven van cliënt met elkaar in evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het overzicht dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de kosten van de Stichting BBB , de vaste lasten en de noodzakelijke verzekeringen te worden gewaarborgd. Voor zover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door de Stichting BBB hiervoor gereserveerd.
5.7 Indien de Stichting BBB en cliënt geen overeenstemming bereiken over de inhoud van het financieel plan, bepaalt Stichting BBB de inhoud van het plan. Wijzigingen in het budgetplan kunnen door de Stichting BBB worden aangebracht indien dit noodzakelijk is voor de continuïteit. Wijzigingen die te maken hebben met de periodieke aanpassingen van de vaste lasten en het inkomen worden door Stichting BBB doorgevoerd in het budgetplan.
5.8 Cliënt zorgt ervoor dat alle relevante correspondentie wekelijks per post of e-mail wordt doorgestuurd naar Stichting BBB , zodat er een goed financieel beheer kan worden gevoerd. Stichting BBB verzoekt aan alle instanties waar cliënt betrekking mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks aan Stichting BBB te zenden.
5.9 Cliënt dient altijd bereikbaar te zijn. Dit mag telefonisch, per mail of schriftelijk zijn.
5.10 Er zal door cliënt, op welke manier dan ook, geen beledigingen, dreigingen of andere soortgelijke gedragsuitingen naar Stichting BBB en/of medewerkers gedaan worden.
Artikel 6 Aansprakelijkheid
6.1 Indien er sprake is van een omstandigheid en/of een nalatigheid die leidt tot aansprakelijkheid van Stichting BBB dan is de aansprakelijkheid van Stichting BBB steeds beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van Stichting BBB wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het ter zake met de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar overeengekomen eigen risico.
6.2 Stichting BBB kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen en/of nalatigheid van derden, waar Stichting BBB diensten /producten afneemt en/of naar heeft doorverwezen.
6.3 Stichting BBB kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer door het verzwijgen van relevante informatie door cliënt schade wordt geleden door cliënt. Ook is iedere aansprakelijkheid van opdrachtgever uitgesloten indien cliënt verplichtingen aangaat zonder medeweten en toestemming van Stichting BBB .
Artikel 7 Kosten beschermingsbewind
7.1 Landelijk Overleg Vakinhoud Civiel en Kanton (LOVCK) heeft de tarieven en taken vastgesteld zoals die voor professionele beschermingsbewinden gelden. Deze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd in overeenstemming met een door de Minister van Justitie vastgesteld percentage. De op dat moment vastgestelde tarieven worden door Schalk Bewindvoering gehanteerd. De tarieven zijn vastgelegd in de tarievenlijst die tijdens het intakegesprek aan cliënt wordt overhandigd en besproken. Ook is de tarievenlijst terug te vinden op www.stichtingbbb.nl . Werkzaamheden die niet onder de standaardtaken vallen zullen in rekening worden gebracht voor een door het LOVCK vastgesteld uurtarief.
Stichting BBB zal toestemming aan de kantonrechter vragen voor het uitvoeren van extra werkzaamheden. Cliënt zal van te voren worden ingelicht indien er bijkomende werkzaamheden zijn.
7.3 Inkomens- en situatieafhankelijk zal een aanvraag vergoeding middels bijzondere bijstand van de bewindvoerdersvergoeding bij de betreffende gemeente worden ingediend.
Artikel 8 Bankrekeningen
8.1 Na de uitspraak van de rechtbank tot onderbewindstelling, zal Stichting BBB zo spoedig mogelijk een bankrekening openen op naam van rechthebbende. De rekening wordt beheerd door Stichting BBB . Indien gewenst kan er voor cliënt ook een leefgeldrekening worden geopend gekoppeld aan de beheerrekening op naam van cliënt.
8.2 Alle inkomsten en uitgaven worden beheerd door Stichting BBB . Het leefgeld zal wekelijks worden overgemaakt op een al bestaande rekening van cliënt of op de leefgeldrekening gekoppeld aan de beheerrekening.
8.3 Stichting BBB werkt volgens de wettelijke bepalingen en regels zoals deze gelden voor het openen en beheren van bankrekeningnummers bij de desbetreffende bank in Nederland.
8.4 Beheerkosten van de rekeningnummer(s) komen voor rekening van cliënt.
Artikel 9 Klachtenreglement
9.1 Indien er klachten of bezwaren zijn tegen Stichting BBB en/of medewerkers dient in eerste instantie gehandeld te worden volgens de door Stichting BBB ter beschikking gestelde klachtenreglement.
9.2 Het klachtenreglement wordt bij cliënt achtergelaten na het intakegesprek en is ook terug te vinden op www.stichtingbbb.nl .
Artikel 10 Opheffing van het bewind of wijziging bewindvoerder
Een verzoek tot opheffing van het bewind of wijziging bewindvoerder kan worden ingediend bij de verantwoordelijke rechtbank. De rechter zal vervolgens beoordelen of er wordt overgegaan tot opheffing van het bewind dan wel een wijziging bewindvoerder.
Artikel 11 Wijzigingen of aanvullingen van de algemene voorwaarden
11.1 De Stichting BBB is te allen tijde gerechtigd om deze algemene voorwaarden te wijzigen. De cliënt wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht.
11.2 Indien cliënt niet kan instemmen met de wijzigingen of aanvulling, dient cliënt dit binnen 14 dagen schriftelijk kenbaar te maken. Na het verstrijken van de termijn wordt cliënt geacht in te stemmen met de aanvulling of wijziging.
11.3 Deze algemene voorwaarden treden in werking op 1 januari 2013 en gelden tot wijziging of aanvulling op deze voorwaarden.
Aldus vastgesteld en gepubliceerd op www.stichtingbbb.nl op 4 maart 2020