BeschermingsBewind
Wat is Beschermingsbewind?
Beschermingsbewind heeft een tweeledig doel. Enerzijds beschermt het u tegen anderen op het financieel gebied en anderzijds anderen beschermen tegen u, die om welke reden dan ook hun financiële verplichtingen niet kunnen nakomen.
De bescherming wordt optimaal omdat onder personen die onder bewind staan doorgaans worden ingeschreven in het Centraal Curatele- en Bewindsregister van de Rechtspraak.
Beschermingsbewind is vooral bedoeld om u op financieel gebied te beschermen tegen anderen en als dit nodig is ook tegen uzelf. Als bewindvoerder beheren wij uw inkomsten op een beheerrekening waarvan wij, bij voldoende inkomsten, uw vaste lasten betalen. Daarnaast zorgen wij (bewindvoerder) ervoor dat de kans op (nieuwe) schulden kleiner wordt.
Wij nemen in juridisch opzicht u plaats in als gaat om beslissingen met financiële gevolgen, met uitzondering van het doen van dagelijkse boodschappen.
Wij worden jaarlijks uitvoerig door het Kwaliteitsbureau van de Rechtspraak getoetst mede op basis van een door een accountskantoor overgelegde rapportages. Daarnaast leggen wij jaarlijks rekening en verantwoording af per cliënt aan de rechtbank.
BescherminsBewind bij Stichting BBB
Onderdeel | Start | Tijdsverloop |
---|---|---|
Kennismakingsgesprek | binnen 1 week | week 1 |
Verzoek naar rechtbank | binnen 1 week na kennismaking | week 2 |
Zitting rechtbank | binnen 8 weken na indiening verzoek | week 10 |
Uitspraak rechtbank | binnen 2 weken na zitting | week 12 |
Start bewind | binnen 1 week na ontvangst uitspraak | week 13 |
Indienen bedoelbeschrijving | binnen 13 weken na instelling bewind | |
Rekening en verantwoording | jaarlijks voor 1 juli |
Pakket Beschermingsbewind
- 1Inventariseren van inkomsten, uitgaven, vermogen en eventuele schulden;
- 2Opstellen van een overzicht inkomsten en uitgaven (budgetplan);
- 3Informatie inwinnen bij diverse relevante instanties/instellingen;
- 4Openen van een beheer- en leefgeldrekening op naam van cliënt;
- 5Aanvragen relevante toeslagen om het inkomen van cliënt te optimaliseren;
- 6Aanvragen kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapheffing;
- 7Verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte ( box 1 );
- 8Aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten van bewindsvoering (indien van toepassing);
- 9Als doorbetaling van de vaste lasten niet lukt hierover contact opnemen met cliënt;
- 10Het uitvoeren van administratieve taken die voortvloeien uit de bewindsvoering;
- 11Postverwerking van de financiële administratie van cliënt;
- 12Het maandelijks versturen van een overzicht van inkomsten en uitgaven aan cliënt en/of toegang tot online programma OnView;
- 13Afleggen jaarlijkse rekening en verantwoording aan de rechtbank.